Vanaf versie 4.0 is het voor fabrikanten verplicht om het standaard thema voor Android mee te leveren. Doen ze dat niet, dan kunnen de toestellen van de betreffende fabrikant niet langer bij de Android Market.
Deze stap betekent niet het einde van Android skins zoals HTC Sense en TouchWiz van Samsung. Sterker nog, Google maakt het de makers van deze skins makkelijker. Dat doet het bedrijf door een nieuw thema-systeem te introduceren, dat bestaat uit vier thema’s: licht, donker, een combinatie van beide en een leeg thema. Fabrikanten zoals HTC en Samsung kunnen dit lege thema gebruiken, en naar believen aanpassen. De thema’s bepalen het uiterlijk van onder andere menu’s en widgets.
Dat heeft voor zowel fabrikanten als ontwikkelaars van apps voordelen. Voor fabrikanten is het voordeel dat ze meer dan voorheen bovenop Android kunnen werken. Moesten ze eerder nog aanpassingen in Android doen om een eigen skin te maken, nu kunnen ze bovenop Android werken.
Voordelen voor ontwikkelaars
Voor makers van apps is het voordeel dat zij kunnen kiezen welk thema ze gebruiken. Gebruiken ze één van de drie standaardthema’s van Google, dan weten ze zeker dat hun app er op ieder toestel hetzelfde uitziet. Voorheen gebeurde het dat een app op een bepaald toestel minder fraai overkwam dan op een andere telefoon, door de aanpassingen van de skin door de fabrikant. Dat is nu verleden tijd.
Een ontwikkelaar kan er ook bewust voor kiezen het thema van de fabrikant van het toestel te gebruiken, zodat de app zo goed mogelijk goed mogelijk integreert met het systeem.
Voordelen voor eindgebruikers
Ook voor eindgebruikers heeft het nieuwe themasysteem van Google voordelen. Doordat fabrikanten nu niet langer in, maar op Android werken, wordt het makkelijker om snel te updaten naar een nieuwe Android-versie. Problemen met apps die niet lekker werken op een geskind toestel, zullen ook tot de verleden tijd behoren.