Winkels tracken klanten via mobiele telefoon


Diverse winkels maken gebruik van tracking van mobiele telefoons om er achter te komen hoe lang klanten in hun winkels rondhangen en welke route ze lopen. Dit meldt Tweakers na onderzoek.

Het in kaart brengen van klantgedrag is niet nieuw. Winkeliers zijn altijd al nieuwsgierig geweest naar manieren om klantgedrag vast te leggen. Tot op heden was er niet echt een betrouwbare manier om grote groepen klanten te monitoren. Voordat we moord en brand roepen; je bent niet onzichtbaar als je een winkel betreedt, iemand kan je altijd nog handmatig in de gaten houden om te bepalen welke route je loopt. De hier beschreven manier van tracken is wel relatief nieuw en gebeurt op basis van WiFi-signalen.

Shopping mall
Voortaan mobiel uit in het winkelcentrum of storm in een glas water?

Volgens Tweakers gebruiken op dit moment in ieder geval Dixons, Mycom en iCentre de techniek. Een andere mogelijkheid van de techniek is dat bijgehouden kan worden wie eerder in die winkel is geweest en zodoende zien wanneer iemand weer terugkomt. Dat komt omdat iedere mobiele telefoon een uniek MAC-adres uitzend. Winkels kunnen de informatie gebruiken om een betere indeling te maken maar ook bepalen wanneer er extra personeel ingezet moet worden als het druk is. Overigens kunnen mobiele telefoons ook gevolgd worden door Bluetooth- en GSM-signalen.

College Bescherming Persoonsgegevens

Het College Bescherming Persoonsgegevens is kritisch op de methode. Klanten zouden vooraf geïnformeerd moeten worden over of ze al dan niet gevolgd worden. Momenteel is dat bij de hier genoemde winkels niet het geval. Bovendien is het nog maar de vraag of unieke MAC-adressen zomaar opgeslagen mogen worden. Wordt ongetwijfeld dus nog vervolgd.

Bron: Tweakers.net
Foto: Walter Lim (cc)


Gerelateerd nieuws