Gisteren was er in de uitzending van TROS Radar aandacht voor de Nokia N73. Het bekende consumentenprogramma van de TROS had veel klachten binnengekregen over dit toestel en zocht het verder uit.
De meeste klachten gingen over de traagheid van de N73 en dat het toestel regelmatig vastloopt. Nokia zelf betreurt uiteraard de problemen die consumenten ondervinden met de N73 en stelt dat de meeste problemen verholpen kunnen worden door het installeren van de laatste firmware.
Zelf doen
Er zijn twee mogelijkheden om dit te doen. De eerste is door het zelf te doen. De laatste software is op deze website van Nokia te downloaden. Om de software te gebruiken dien je over een Windows computer te beschikken die ten minste aan de volgende zaken voldoet:
* Minimaal Pentium-compatible processor van 1GHz of meer
* Minstens 256MB aan RAM geheugen
* Windows XP (Service Pack 1 of 2) of Windows 2000 (Service Pack 4 of later)
* Beheerrechten om de software te mogen installeren
* Internetverbinding
Daarnaast dient de telefoon verbonden te worden aan je computer via een USB kabel. Zorg er wel voor dat je een back-up maakt van al je gegevens. Dit is mogelijk via het toestel zelf en wanneer je toestel beschikt over een externe geheugenkaart. Selecteer in het menu 'Tools' en kies voor 'Memory'. Vervolgens dient voor de optie 'Backup phone mem' gekozen te worden. In dit menu is het tevens mogelijk om de gemaakte back-up weer terug te plaatsen.
Laten doen
Maar het is ook mogelijk om de software te laten update via een zogenaamde Nokia Care Point. Dit is bijvoorbeeld noodzakelijk wanneer je thuis niet over een Windows computer beschikt of als het doe-het-zelf proces je te ingewikkeld lijkt. De adressen van de Nokia Care Points zijn te vinden op deze website.
Tips
NieuweMobiel.NL werd tijdens de uitzending gevraagd om een reactie en gaf naast uitleg ook enkele tips. Zo raden we mensen aan regelmatig te controleren op software-updates en deze uit te voeren, maar waarschuwen we gebruikers wel. “Het doen van een update is zeker niet risicoloos”, zegt Rodenboog. “Als er geen back-up wordt gemaakt, raken gebruikers alle gegevens kwijt.”
Rodenboog zegt ook dat de traagheid van het toestel mogelijk nog een andere oorzaak heeft. “De N73 draait onder het Symbian besturingssysteem en binnen dat systeem is het niet altijd even duidelijk of een applicatie echt is afgesloten of dat hij achter de schermen nog actief is. Het indrukken van het rode knopje is vaak niet voldoende. Hierdoor kan het geheugen langzaam aan vollopen en wordt de telefoon steeds langzamer. Het helpt overigens om de telefoon zo nu en dan uit te doen, om er zeker van te zijn dat het geheugen helemaal wordt geleegd.”
Daarnaast geeft Rodenboog gebruikers de tip dat ze niet allerlei applicaties op hun telefoon moeten downloaden die ze eigenlijk niet nodig hebben. “Hoe meer applicaties mensen installeren, des te trager wordt de telefoon.”
Daarnaast hebben we nog enkele algemene tips die gebruikers van Symbian-telefoons, zoals de N73, kunnen opvolgen:
* Zet toestel éénmaal per dag uit en aan
* Sluit toepassingen niet af door op de rode "ophang"-knop te drukken, maar via het optiemenu te kiezen voor "afsluiten"
* Installeer zo weinig mogelijk toepassingen die automatisch opstarten wanneer de telefoon aan wordt gezet, of zet deze optie uit (zogenaamde "autostart")
* Installeer toepassingen op het telefoongeheugen en niet op een externe geheugenkaart.
Mocht u deze tips gevolgd hebben en alsnog problemen hebben met uw Nokia N73, dan kunt u Nokia bereiken via het volgende adres: nokiacare.benelux @ nokia.com. Vergeet u in deze mail niet het 15-cijferige IMEI-nummer te vermelden. U vindt dit nummer onder de batterij van uw telefoon.