Apple presenteert iPad 2


Niemand minder dan Steve Jobs zelf heeft zojuist de opvolger van de immens populaire iPad officieel aan de wereld getoond; de iPad 2. Door juist Jobs, momenteel op ziekteverlof, de iPad 2 te laten presenteren geeft Apple het grote belang aan.

Dat er een opvolger zou komen voor de iPad mocht geen verrassing heten. Apple verkocht maar liefst 15 miljoen exemplaren. Ter vergelijking, dat zijn meer dan alle andere Tablet-PC's bij elkaar ooit. Apple beschikt daarom ook over een dominant marktaandeel van meer dan 90 procent. En met de alsmaar stijgende vraag naar tablets wordt het steeds belangrijker hiervan mee te profiteren.

iPad Black and White
Apple iPad 2 in het wit en zwart

Nieuw aan de iPad 2 is de Apple A5-processor. De eerste iPad was er voor het eerst mee uitgerust; Apple's eigen processor. De A5 is 2x sneller, biedt 9 maal snellere graphics en is dualcore. Toch gebruikt de A5 net zoveel stroom als de A4 waardoor ook de iPad 2 het maar liefst 10 uur zal volhouden. Ook nieuw zijn de camera's; ééntje aan de voorzijde voor FaceTime en één aan de achterzijde. Toch is de Apple iPad 2 33% compacter dan z'n voorganger en dunner dan de iPhone 4; slechts 8.8 millimeter dik. Het gewicht is ook omlaag gegaan van 680 gram naar 601 gram (WiFi-only versie).

Voor het eerst komt er naast de zwarte uitvoering ook een witte variant. De geruchten daarover bleken dus waar. Het instapmodel met 16 GB aan geheugen zal voor 499 EURO over de toonbank gaan. Er zijn ook uitvoeringen met 32 GB en 64 GB. Verder kan gekozen worden tussen een WiFi-only en WiFi en 3G-uitvoering. Lang wachten hoeven we niet; 25 maart ligt de iPad 2 in de Nederlandse winkels.

Concurrentie

Steve maakte ook nog even een steek richting Android Honeycomb. Zo stelde Jobs dat er voor de iPad speciaal maar liefst 65 duizend toepassingen beschikbaar zijn, terwijl dat voor Honeycomb nog geen 100 zijn. Dat zijn toepassingen die speciaal voor de tablet geschreven zijn. Niet alleen Honeycomb kreeg ervan langs, ook tablet-producerende bedrijven kregen een steek waaronder BlackBerry, Motorola en HP. Jobs noemde 2011 "the Year of the copycats".


Gerelateerd nieuws