Sony Ericsson in het teken van nieuwe concepten
Walkman, een begrip in de huidige mobiele markt, is een succes worden nu is Cyber-Shot aan de beurt. Maar wat is het volgende wat we kunnen gaan verwachten?
De afgelopen jaren stonden voor Sony Ericsson in het teken van overleven. Na de samenvoeging van de mobiele onderdelen van Ericsson en Sony was de start ingezet van een gezamenlijke klim uit het diepe. Het nieuwe zweeds-japanse bedrijf stond voor de taak het roemlosse portofolio op te bouwen naar iets wat in de markt een plek zou verwerven dat de eer en naam van beide kon dragen.
De eerste paar jaren hoorde daar een verlies bij van tientallen miljoenen euro's dat door de jaren heen werd verbeterd tot een getal in de plus. Momenteel zit de groei waar het behoort te zitten, alleen is deze niet meer zo groot als twee jaar geleden. Toen werd de groei aangevoerd door modellen als de Sony Ericsson T610 en K700i.
De vraag is dan gelijk was de K750i niet het succes wat het bracht; Deels wel en deels niet. Het toestel had en heeft simpelweg de uitstraling niet die succesvollere modellen als de Nokia 6230 en Samsung D500, D600 en E530 wel hadden. Europa kijkt als klant niet direct naar specificaties, maar naar uiterlijk en gevoel. Het vaak gehoorde Bling-Bling factor is een eerdere stap tot aankoop dan een fantastische 2.0 megapixel camera. De gebruiker ziet namelijk de verschillen niet qua fotokwaliteit en gaat af op wat de verkoper in de winkel laat zien of aan reclamemateriaal heeft liggen. De gemiddelde gebruiker waar de verkoopvolumes behaald worden, is tevreden met wat de D600 (ook uitgevoerd met 2.0 megapixel camera) biedt.
![Sony Ericsson W800i](https://img.nieuwemobiel.nl/2024298-article-placeholder-672a1df96e1c6.jpg)
Welk model heeft dan voor die kleinere boost getekend in het 2005? Naast de K750i was dat de W800i, die met het concept Walkman de weg vrij maakte voor hoge kwaliteit audio, eenvoud in het rippen van CD's en opslagmogelijkheden bood die voor menig persoon meer dan voldoende is. Dit toestel zorgde voor het aanbod waar de markt om vroeg en men kreeg daarbij alles wat de K750i al had.
Zwakke punten van Sony Ericsson in het afgelopen jaar? Vooral in het lage en zakelijke segment. Matige toestellen, het ontbreken van nieuwe toestellen en een uiterlijk dat niet iedereen aansprak waren vooral punten die daarin meespeelde.
Dat moest dit jaar opgepakt worden en zal leiden tot een introductie van ongeveer 23 nieuwe toestellen dit jaar. Van die 23 zijn er in de afgelopen twee maanden al 11 nieuwe modellen getoond, waaronder de opvolger van de W800i, de W810i en de ultieme muzieksmartphone, de W950i. De komende maanden is de verwachting dat grote introducties niet direct meer zullen volgen. Het huidige pakket aan toestel zal het komende halve jaar opvullen.
![Sony Ericsson line-up](https://img.nieuwemobiel.nl/2024298-article-placeholder-672a1df96e1c6.jpg)
“Zal dit succesvol zijn?” is natuurlijk iets wat elke Sony Ericsson medewerker zich zal afvragen en dat is waar het de komende maanden omdraait, want door de nieuwe introducties die in de afgelopen maanden de revue zijn gepasseerd is het duidelijk geworden dat men op sommige punten vooruitgang heeft geboekt, maar dat vooral op bepaalde punten de vooruitgang niet voldoende zal zijn.
Een goed voorbeeld daarvan is de nieuwe reeks zakelijke modellen (M600i en P990i) die zullen moeten opboksen tegen de nieuwe briljante E-series en stortvloed aan HTC varianten die voor scherpe prijzen aangeboden zullen worden bij diverse providers. SE zal het in onze ogen simpelweg niet redden op dit vlak. Onderdelen als de prijs en het tekort aan de ondersteuning voor bijvoorbeeld Voice over IP en een sterke marketing en strategie in de zakelijke markt zijn de ontbrekende factoren. Beide modellen zullen het zeker goed doen in de nichemarkt.
Ook het ontbreken van een sterke opvolger van de V800i en Z800i zal niet direct hard gevoeld worden, maar is wel een punt van kritiek en blijft het komende half jaar een enorm gat in het portofolio.
Wat nog meer opvalt binnen de introducties is de manier waarop Sony Ericsson het twee-eiige concept compleet schrapt. Dit concept zorgde namelijk vorig jaar voor een boost in de verkopen van de W800i. Het toestel was gebaseerd op de K750i en kon daardoor een grote aanhang genieten. Men bracht de superieure camerakwaliteit van de K750i samen met het Walkman concept en dat leidde tot een succesvolle combinatie.
![Sony Ericsson brands](https://img.nieuwemobiel.nl/2024298-article-placeholder-672a1df96e1c6.jpg)
De verandering is nu gaande dat meerdere concepten bekend van Sony worden gekozen waarbij diverse toestellen elk op een bepaald concept sterk zullen zijn. Het beste voorbeeld hiervan is de K790i/K800i, deze opvolger van de K750i bevat naast de ondersteuning voor UMTS of EDGE het concept Cyber-shot. Dit nieuwe segment dat naast het Walkman segment zal opereren is gericht op de camera functie van het toestel. Alle opties en mogelijkheden die de nieuwe 3.2 megapixel camera biedt zijn daarop afgestemd op 1 ding na.
De videocamera is namelijk niet verbeterd en lijkt de weg te openen voor een derde lijn met nieuwe toestellen genaamd Handycam. Uit betrouwbare bron is namelijk gebleken dat het eerste model op stapel staat voor het einde van dit jaar. De allereerste slider en Handycam van Sony Ericsson zal naar verwachting uitgerust worden met de 3.2 megapixel camera en een enorme verbetering krijgen op het vlak van de videomogelijkheden. Concepten als steadyshot en HDV worden door Sony nu al gebruikt in hun huidige camcorder portofolio en zouden niet misstaan op een model dat compleet gefixeerd is op video. Andere concepten zijn natuurlijk ook denkbaar, zoals bijvoorbeeld een game device op basis van een verticale integratie van het PlayStation of PSP gedachtegoed.
Een ding is zeker Sony Ericsson segmenteert het portofolio door naast mail/messaging en Walkman nu ook het concept Cyber-shot op de markt in te brengen. “De juist keuze?” in onze ogen gedeeltelijk. Nieuwe concepten zijn nooit slecht, maar op het gebied van specificaties zal men een duidelijke lijn moeten laten zetten waarbij door de concepten heen een standaard ontstaat. Het portofolio dat momenteel voor ons ligt toont die niet. De verschillen tussen K800i en W810i zijn daarvoor te groot. De gemiddelde gebruiker koopt straks namelijk zijn K800i als telefoon met enorme goede camerakwaliteiten en een nieuwe iPod als MP3 speler voor zijn muziek en geen nieuwe Walkman.
Het behouden van gebruikers en het opbouwen van stevige merkvastigheid zijn punten die door Sony Ericsson hoog op de agenda zijn gezet. Door de nieuwe concepten te tonen zal men zeker nieuwe gebruikers trekken, maar door de segmentering en afwezigheid van een duidelijke lijn qua specificaties in het huidige portofolio zal het moeilijk worden huidige klanten te behouden.
Zien we dan geen groei jawel, maar geen groei die twee jaar geleden werd bereikt met ontwerpen als de T610 en K700i en de overeenkomsten in specificaties tussen de K750i en W800i. Nee, de groei zit hem in de groei van het portofolio, niet in de individuele uitspatters dit jaar.