Het veel-bekritseerde model dat Apple bedacht voor aankopen in een app is drastische gewijzigd. Uitgevers krijgen daardoor meer vrijheid om zelf de prijs voor hun uitgave te bepalen.
Voorheen mochten uitgevers abonnementen op een uitgave buiten de App Store niet goedkoper aanbieden dan in de App Store. Zij waren daarom verplicht om een tijdschrift op de iPad tegen het allerlaagste tarief aan te bieden. Een onaantrekkelijk vooruitzicht, waardoor The Financial Times er onlangs voor koos te switchen naar een HTML5-website voor tablets.
30 juni
De regels zouden op 30 juni ingaan, maar zijn nu van de baan. Het staat uitgevers nu vrij om zelf een prijs te kiezen voor abonnementen binnen en buiten de App Store. Enige voorwaarde is dat uitgevers in een iPad-app geen reclame maken voor abonnementen die buiten de app om te krijgen zijn. De plicht om van de verdiensten uit aankopen binnen de app een aanzienlijk deel van dertig procent af te staan blijft wel bestaan. De regels gelden ook voor alle andere iOS-apparaten.
Bron: Macrumors.com