De verkoop van de Samsung Galaxy S9 valt wat tegen, aldus Samsung zelf. Het bedrijf zag als gevolg hiervan de omzetcijfers dalen met 4 procent. Zelfs de enorme toename van de semiconductor-unit wist het verlies op de smartphonedivisie niet goed te maken. Daar daalde zowel de omzet als de winst flink.
Harkte Samsung deze periode vorig jaar nog 26,8 miljard dollar binnen met het verkopen van mobieltjes, een jaar later was dat nog 'maar' 21,4 miljard dollar. En hield het vorig jaar daar na alle kosten nog 3,6 miljard dollar aan over, dit jaar kwam dat uit op 'slechts' 2,4 miljard dollar. Enerzijds zijn de lagere opbrengsten te verklaren door het toenemen van het marketingbudget. Anderzijds is de verklaring simpel; we kochten met z'n allen niet zoveel Galaxy S9 en S9+ als het jaar daarvoor.
Nieuwe AR-stickers helpen de tussentijdse verkoop
Samsung kan 2018 nog goed maken doordat het in de tweede helft van het jaar altijd de nieuwe Galaxy Note aankondigt. De druk staat er bij de Note 9 dus goed op al zal die met dezelfde problemen kampen als de S9-serie; weinig echte vernieuwing ten opzichte van z'n voorganger. Bovendien belooft dit slecht nieuws voor de Galaxy S10 van 2019, tenzij Samsung met een indrukwekkend vernieuwende functie komt. Of dat realistisch is valt nog te bezien. Wellicht kan Samsung met de aankomende vouwbare Galaxy X (of Galaxy F zoals hij soms al genoemd wordt) meer indruk maken. Die krijgt echter een dergelijk hoog prijskaartje mee dat het niet te verwachten valt dat die het qua verkoopaantallen erg goed zal doen. Blijft over de mid-range serie waar qua marktaandeel nog wel wat te winnen valt mits ze onderscheidend genoeg zijn. Blijf dus de komende tijd op de Galaxy A en J-serie letten.