Met de aankondiging van Flash Player versie 10.1 wordt Flash nu ook beschikbaar voor telefoons draaiend onder Windows Mobile, Palm webOS, Android en Symbian. BlackBerry's volgen later en voor de iPhone komt een speciale compiler.
Adobe heeft voor de gelegenheid de Open Screen Project groep in het leven geroepen. De groep, bestaande uit bedrijven als Google, Intel, Nokia e.a., stelt zich tot doel om Flash applicaties beschikbaar te maken voor vrijwel alles met een beeldscherm. Dus niet alleen PC's, netbooks en smartbooks maar ook smartphones en internet-devices.
Windows Mobile, webOS, Android, Symbian, BlackBerry en iPhone
De Flash player wordt nog dit jaar verwacht voor Windows Mobile en Palm webOS apparaten. Android en Symbian toestellen krijgen begin volgend jaar een publieke beta. Later zal RIM ook gaan samenwerken met Adobe om Flash geschikt te krijgen voor de populaire BlackBerry's. Grote afwezige is Apple's iPhone. Apple heeft in het verleden meerdere malen aangegeven geen Flash te ondersteunen op haar telefoons vanwege het hoge energieverbruik wat Flash met zich meebrengt. Om toch een oplossing voor iPhone gebruikers te kunnen aanbieden brengt Adobe een compiler uit waarmee Flash toepassingen dankzij geconverteerd kunnen worden naar native iPhone applicaties. Een demonstratie tref je aan op Adobe's website.
Het beschikbaar maken van Flash op handheld apparaten waaronder smartphones betekend een grote stap voor mobiel internet. Veel webtoepassingen, zoals YouTube, maken gebruik van Flash bijvoorbeeld voor het afspelen van video maar er zijn ook tal van Flash spelletjes. Het is daarom ook niet ondenkbaar dat mobiel internet hierdoor een grote vlucht zal nemen.
GPU ondersteuning
Interessant is dat de Flash Player 10.1 gebruik maakt van de videoprocessor om andere delen van het systeem vrij te houden voor andere taken. Dit moet ook tot energiebesparing leiden, iets wat met name voor smartphones een actueel onderwerp is. Ook is er ondersteuning voor multitouch beeldschermen en bewegingsherkenning waardoor geheel nieuwe Flash toepassingen ontwikkeld kunnen worden.