De aanvoerders van de smartphonemarkt verloren afgelopen kwartaal allebei marktaandeel. En dat terwijl de markt wel 9,1 procent groeide in z'n geheel. Samsung verloor het meeste en belande zelfs onder de magische grens van 25 procent.
Maar ook Apple zag haar marktaandeel afnemen van 15,4 procent een kwartaal eerder naar 13,7 procent over het derde kwartaal van 2015. En waar verliezers zijn zijn ook winnaars. Huawei en Lenovo bijvoorbeeld. Die laatste schoof dankzij een lichte groei zelfs een plekje omhoog naar plaats 5 op de wereldranglijst. Huawei verscheepte voor het eerst 100 miljoen smartphones en is daarmee het eerste Chinese bedrijf die dat voor elkaar krijgt.
Dat Samsung het met modellen als de Galaxy S6 lastig heeft was al langer bekend. Vooral dankzij opkomende Chinese merken en voordelige maar premium midrange-modellen van onder andere Xiaomi verloor het marktaandeel. Dat ook Apple het lastig lijkt te hebben is niet geheel waar. De cijfers van de iPhone 6s zijn hier nog niet in verwerkt en over heel 2015 groeide Apple met vermoedelijk 16 procent. Dat is dus harder dan de markt. Niet opgenomen in de lijst is LG. Qua absolute aantallen halen die het niet bij Samsung en Xiaomi maar toch verwacht TrendForce dat ze dit jaar met 8 procent zullen groeien. Dat komt dan met name door modellen zoals de onlangs gepresenteerde V10.