Nu zelfs ouders en grootouders op Facebook zitten zoeken jongeren massaal ergens anders hun heil. Ze ruilen Facebook om voor alternatieven zoals Instagram. Het aandeel jongeren tussen de 13 en 17 jaar ging binnen een half jaar van 72% naar 45%.
De cijfers zijn gebaseerd op een Amerikaans onderzoek van bank Piper Jaffray. Zij vroegen ruim 7 duizend tieners tussen 13 en 17 jaar welke sociale media ze allemaal gebruikten. Omdat ze dit een jaar geleden ook vroegen werd een scherpe daling van het Facebook-gebruik duidelijk. Vooral Instagram profiteerde van de vele weglopende jongeren. Daarvan steeg het gebruik van 69% naar 76%.
Facebook ziet al langer jongeren weglopen naar alternatieven als Instagram. Heel erg is dat niet voor de profielensite want het is tevens eigenaar van datzelfde Instagram. Ze namen de fotodienst in 2012 over voor 1 miljard dollar. Veel geld maar een schijntje van de 16 miljard die het overhad voor berichtendienst WhatsApp die begin dit jaar werd ingelijfd.
Bron: Piper Jaffray