Veel mensen zullen vandaag om 12:00 raar naar hun telefoon gekeken hebben. De overheid verstuurde namelijk rond dat tijdstip een testbericht voor NL-Alert; de informatiedienst bij een noodsituatie. Net als voorgaande jaren ging het niet overal goed.
Het testbericht werd verstuurd om te controleren of mensen hun mobiele telefoon correct hebben ingesteld. Moderne telefoons zijn veelal automatisch ingesteld om berichten van NL-Alert te ontvangen, anderen moeten handmatig aangemeld worden. Volgens NL-Alert werkte het testbericht op de netwerken van KPN, Vodafone en T-Mobile. Daarbij maakte het niet uit of iemand gebruik maakt van het 2G, 3G of 4G-netwerk. Vorig jaar bleek dat telefoons die via 4G verbonden waren geen testbericht konden ontvangen. Dat probleem is inmiddels verholpen.
Klanten van Tele2, dat sinds kort een eigen 4G-netwerk in bedrijf heeft, melden dat ze geen bericht hebben ontvangen. Volgens berichten moet dat vanaf begin 2016 wel mogelijk zijn. Geen bericht ontvangen? Bij weinig bereik kan het voorkomen dat een bericht niet doorkomt. Die wordt niet later alsnog verstuurd. Ook kan het voorkomen dat iemand z'n telefoon handmatig moet aanmelden voor de dienst. Hoe dat in z'n werk gaat valt te lezen op de instelhulp van NL-Alert.