In tegenstelling tot wat veel mensen geloven bestaan gratis telefoons niet. Je krijgt niet een gratis telefoon bij een abonnement, die los je maandelijks af over de looptijd. Een vorm van lening dus en dat moeten providers volgend jaar beter communiceren.
Er komt namelijk volgend jaar regelgeving op dit gebied. Providers moeten dan bij een abonnement vermelden hoeveel van de maandelijkse kosten betrekking hebben op het toestel. Hierdoor moeten mensen bewust worden van het feit dat een "gratis telefoon" is meegefinancierd in de maandelijkse abonnementskosten. Gratis bestaat dus niet.
Het zal weinig mensen verrassen, er is immers altijd een addertje onder het gras. Toch leven veel mensen in de overtuiging dat een telefoon gratis wordt weggegeven bij het begin van het abonnement. Het voortijdig annuleren of beëindigen van dit abonnement geeft ze niet het recht de telefoon te houden. Naast het vermelden van hoeveel klanten kwijt zijn aan hun "gratis" toestel moeten providers ook de tekst "let op! geld lenen kost geld" vermelden. Wanneer providers deze waarschuwingen verplicht moeten vermelden is nog niet geheel duidelijk.
Bron: Telecompaper.com