Elektrische auto’s zoeken
Elektrische auto nodig? Vergelijk hier de beste elektrische auto's, ook wel bekend als EV. Ga je voor klein en compact, of juist voor een grote SUV? We hebben alle duurzame EVs voor je opgesomd en tonen prijzen met een private lease contract. Lees verder
Er zijn geen producten gevonden die aan jouw selectie voldoen. Je zou nog kunnen zoeken op niet (meer) verkrijgbare producten.
Tip: Selecteer eerst de voor jouw belangrijkste eigenschappen om tot een beter zoekresultaat te komen.
Elektrische auto's op NieuweMobiel.NL? Een EV is toch geen telefoon! Nou, auto staat voluit voor automobiel. En we beperken ons op NieuweMobiel.NL alleen tot EV's. Daar zit ook een accu in met een beeldscherm. Het zijn dus praktisch smartphones op wielen.
Elektrische automerken
Het aantal merken met één of meerdere elektrische auto's in het assortiment is inmiddels (gelukkig) niet meer op één hand te tellen. Vrijwel ieder zichzelf respecterend merk heeft er één of werkt er aan. Een aantal populaire merken van elektrische auto's zijn:
EV geschiedenis
Elektrische auto's zijn ouder dan de meeste mensen denken. Enkele van de eerste auto's hadden al een elektrische aandrijflijn. Ze gebruikten hiervoor meestal een loodzuur-batterij omdat die makkelijk en voordelig te fabriceren was. Elektrische auto's waren voornamelijk in steden populair waar elektriceit makkelijk voor handen was. Buiten de stad zag je de elektrische auto's zelden. Uiteindelijk zouden verbrandingsmotoren op fosielle brandstoffen de markt domineren vanwege de lagere kosten en de langere actieradius. Vanaf 1915 verdwenen volledig elektrische auto's nagenoeg geheel van de markt.
Pas na de oliecrisis in de jaren zeventig en het besef dat CO2-uitstoot bijdraagt aan het opwarmen van de aarde begon de interesse in de elektrische aandrijflijn weer te groeien. Intussen waren er ook tal van nieuwe technieken voor handen waaronder lithium-accu's. Toyota haakte in op deze trend door in 1997 de Prius te introduceren; een auto met naast een interne verbrandingsmotor ook een elektromotor. Door deze hybride aandrijflijn nam het brandstofverbruik flink af. Volledig elektrisch was de Prius dus niet.
De het jaar daarvoor geïntroduceerde GM EV1 was dat wel maar daar werden uiteindelijk slechts duizend van verkocht. Wat dat betreft deed de in 2008 geïntroduceerde Tesla Roadster het beter al werden daar ook niet meer dan 2500 stuks van verkocht. Toch bleek dat het startpunt van de enorme groei die elektrische auto's zouden doormaken. Mede doordat andere fabrikanten met eigen modellen kwamen zoals Nissan met de Leaf, Renault met de Zoe en BMW met de i3. Om nog maar niet te spreken van het verkoopsucces van de Tesla Model 3.
Werking elektrische auto
Een elektrische auto wordt aangedreven door één of meerdere elektromotoren. De energie die hiervoor benodigd is komt uit een batterij. Door tijdens het opladen te kiezen voor duurzame stroom die opgewekt is uit zonnepanelen of windmolens is het mogelijk om uitstootvrij te rijden. Bij het maken van een elektrische auto komt uiteraard wel uitstoot vrij.
Types
Er zijn verschillende soorten elektrische auto's, variërend van volledig elektrische auto's tot gedeeltelijk elektrisch of helemaal niet. De meest voorkomende types zijn:
- BEV / FEV – Battery / Full Electric Vehicle (100% elektrisch)
- PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle (brandstofauto met een stekker)
- BAHV - Battery Assisted Hybrid Vehicle (Mild Hybrid, brandstofauto zonder stekker)
- FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle (Waterstofauto)
- ICE - Internal Combustion Engine (Auto op benzine, diesel of LPG)
Verschillende accusoorten
De meeste elektrische auto's hebben een Lithium-ion-accu. Dit soort accu's bestaan uit een kathode (+), een anode (-) en een vloeibare elektrolyt waartussen de ionen kunnen bewegen. Het voordeel van Li-ion is de hoge energiedichtheid, het lage gewicht en de lange levensduur. Het nadeel is dat er kobalt nodig is voor de productie en de winning daarvan gebeurt niet milieuvriendelijk en gaat gepaard met mensenrechtenschendingen.
Het zoeken is dus naar nieuwe accusoorten. Hierbij gooit vooral Lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4 of LFP) hoge ogen om Li-ion op te volgen. Bij dit type wordt geen kobalt gebruikt. Ook Solid-state is een veelbelovende techniek maar heeft zich inmiddels nog niet bewezen.
Opladen
Een lege accu moet opgeladen worden. De meest logische plek daarvoor is thuis. Dat kan al met een regulier 230V-stopcontact en een Granny-lader (Mode 2). Snel is dat echter niet. Dan biedt een laadpaal uitkomst. Deze kan met meer vermogen overweg en beschikt over een aangepaste stekker. Welke stekker je nodig hebt is afhankelijk van je auto.
Onderweg opladen kan bij een openbare laadpaal of een snellaadpaal. Deze laatste vind je meestal langs de zijkant van de snelweg. Dit type werkt veelal met gelijkstroom, zijn in staat om nog meer vermogen te leveren en kunnen een accu daardoor sneller opladen. In Nederland zijn enkele aanbieders van snellaadstations actief, waaronder Fastned. Enkele fabrikanten hebben een eigen netwerk snelladers waarvan Tesla met haar Supercharger de bekendste is.
Het type stekker waarmee je auto opgeladen kan worden varieert van merk tot merk maar de meest voorkomende zijn:
- CCS - Combined Charging System
- CHAdeMO
- Tesla stekker
- Type 1 (Yazaki)
- Type 2 (Mennekes)