Wat komt er allemaal bij kijken als je een product uit het buitenland wilt kopen? In dit artikel behandelen we de voor- en nadelen van het importeren van smartphones of andere producten uit het buitenland.
Je hebt eindelijk je ideale smartphone gevonden, blijkt dat hij hier niet te koop is. Gelukkig is er een buitenlandse webshop die hem wel aanbiedt. Wat zijn dan je opties en waar moet je op letten?
Waarom importeren?
Ondanks dat we hier veel aanbieders tonen kan het natuurlijk voorkomen dat een specifiek model hier niet verkocht wordt. Denk aan de allereerste Apple iPhone, de Palm Pre en meer recent de Google Pixel-telefoons. Dat weerhield velen er niet van één te importeren. Gewoon omdat ze hem per se moesten hebben. Dat begrijpen wij volkomen!
Er zijn enkele zaken waar je rekening mee moet houden voordat je een buitenlands product koopt. De belangrijkste zijn:
- Compatibiliteit
Ieder land werkt met andere netwerkfrequenties. Controleer of het te importeren toestel overweg kan met de frequenties waar jouw netwerkprovider gebruik van maakt. - Taal
Niet iedere telefoon zal ingesteld kunnen worden op de Nederlandse taal. Engels is vaak wel aanwezig. Ben je die taal niet machtig dan is het importeren van een product af te raden. - Simlock
Het komt niet veel meer voor maar sommige producten hebben een simlock. Dat houdt in dat ze alleen overweg kunnen met simkaarten van een specifieke aanbieder. Dat oplossen kan zeer omslachtig zijn. Zorg er liever voor dat je product simlockvrij is. - Buitenlandse stekker
In Nederland maken we gebruik van een eurostekker (Type C). Producten uit de VS, Groot Britannië en o.a. Italië gebruiken een ander soort stekker. Wil je die hier toch inpluggen dan heb je een reisstekker nodig. Maar omdat de meeste producten tegenwoordig via USB opgeladen worden kun je het beste een nieuwe oplader met eurostekker kopen of een bestaande gebruiken. - Garantie
Producten gekocht in Nederland bij een Nederlandse winkel vallen onder het Nederlandse recht. Deze wettelijke garantie houdt in dat je recht hebt op reparatie of teruggave als er iets mis is. Koop je iets in het buitenland dan gelden de regels van dat land. Bij defecten of geschillen is het minder makkelijk je recht te halen of een vervangend product te krijgen.
Kosten importeren
Gefeliciteerd! Je hebt besloten je product uit het buitenland te halen. Komt dat product uit de Europese Unie dan heb je enkel met de bezorgkosten te maken. Bestel je iets buiten de Europese Unie, bijvoorbeeld China, dan komen er extra kosten bij. Vaak zijn dat BTW, invoerrechten en eventueel administratiekosten.
Enkele niet-EU-webshops hebben wel een EU Warehouse van waaruit ze producten verschepen. Denk aan AliExpress, Banggood en LightInTheBox. Je betaalt dan geen importkosten. Dat kan een interessant alternatief zijn.
Zorg dat je vooraf de volledige kosten in kaart hebt en vraag jezelf dan af of je het de moeite waard vindt.
Alternatieven
Naast het bestellen en laten opsturen van producten uit het buitenland zijn er enkele alternatieven. Sommigen klinken als een open deur maar we noemen ze toch.
- Doorzendservice
Er bestaan buitenlandse partijen waar je een adres kunt huren om pakketjes naar toe te sturen. Zij sturen dan tegen een vergoeding dan door naar jou. Nadeel is dat deze vaak wel prijzig zijn. - Zelf ophalen
Mensen die vlakbij de landsgrens wonen kunnen een trip maken naar de telefoonwinkel van het land waar dat product te koop is. Of combineer je vakantie met een trip naar de lokale telefoonwinkel en neem hem mee terug naar huis. Reis je met het vliegtuig? Check dan de website van de douane om niet voor verrassingen te komen staan. - Via vriend / kennis / familie
Ken je iemand in het land waar een product te koop is? Overweeg dan het product naar hem of haar op te sturen en hem door te laten sturen.