Sinds 1 mei 2017 krijg je in sommige gevallen bij het afsluiten van een abonnement met toestel een inkomenstoets. Wanneer precies, wat dit inhoudt en welke gevolgen dit heeft leggen we hier uit. Ook vind je hier de meest gestelde vragen.
Naast het los kopen van een mobiele telefoon kun deze ook samen met een abonnement afsluiten. Je betaalt vooraf veel minder of soms helemaal niets. Jarenlang was dit de meest gangbare manier om een nieuwe mobiel te kopen. Liep je abonnement af dan kon je "gratis" een nieuwe mobiel uitzoeken. Deze vorm is niets meer dan 'koop op afbetaling' waarbij je maandelijks de aanschafkosten van je mobiele telefoon afbetaalt aan je provider. Daar gelden sinds 1 mei 2017 strengere regels voor.
Het BKR legt de nieuwe situatie uit
Leen je meer dan 250 euro voor een nieuwe mobiel dan moeten aanbieders controleren of je dat wel kunt betalen. Dit heet een inkomenstoets. Je moet dan inzage geven in wat je inkomsten zijn en welke uitgaven je hebt. Ook wordt het BKR geraadpleegd. Het Bureau Krediet Registratie houdt bij welke kredieten en betalingsachterstanden iemand heeft. Als hieruit blijkt dat je teveel schulden hebt of als wanbetaler te boek staat dan kan een abonnement geweigerd worden. Dit is ter bescherming van jou als consument. Blijkt echter dat je prima de maandelijkse kosten kunt betalen dan is er geen enkel probleem. Wel wordt de telefoonlening geregistreerd bij het BKR net als bijvoorbeeld een creditkaart of dat je rood kunt staan op je betaalrekening.
Preventel
Naast het BKR raadplegen sommige aanbieders ook Preventel. Dit is een samenwerkingsverband van Nederlandse telecomaanbieders en bevat informatie over personen en bedrijven die een betalingsachterstand hebben bij één of meer van de aangesloten telecomaanbieder(s). Deze deelnemers zijn:
- KPN
- Vodafone
- T-Mobile
- Tele2
- Hollandsnieuwe
- Ben
- Yes Telecom
Heb je een registratie bij de stichting Preventel dan kun je geen nieuw abonnement afsluiten. Je zult eerst de openstaande vordering moeten voldoen. Benieuwd of je geregistreerd staat bij Preventel? Via deze link kun je navragen of je staat geregistreerd. Je kunt eventueel ook bezwaar aantekenen.
Meest gestelde vragen inkomenstoets
Hieronder proberen we de meest voorkomende vragen rondom de inkomenstoets voor je te beantwoorden. Zit je na afloop toch nog met vragen? Geen probleem! Stel ze gerust door ons te mailen op info [apenstaartje] nieuwemobiel.nl.
• Wat is een inkomenstoets?
Een inkomenstoets (ook wel lastentoets) is een verplichte check waarbij gekeken wordt of iemand genoeg inkomen heeft om een product of dienst te kunnen betalen. De inkomenstoets voor een mobiel telefoonabonnement wordt afgenomen door de verkoper, in dit geval de webwinkel of provider. Hij of zij zal vragen stellen over je gezinssamenstelling, netto maandinkomen, maandelijkse woonlasten en maandelijkse betalingsverplichtingen. Onderdeel van de toets is het opvragen van je kredietwaardigheid bij het BKR. De exacte procedure van de inkomens- en lastentoets staat in dit PDF-document van Thuiswinkel.org.
• Krijg je altijd een inkomenstoets?
Nee. Alleen wanneer je meer dan 250 euro leent voor een mobiele telefoon krijg je de verplichte inkomenstoets en een BKR-vermelding. Telefoons onder de 250 euro vallen hier dus altijd buiten. Voor telefoons duurder dan 250 euro zou je vooraf een deel kunnen aanbetalen zodat het te lenen bedrag onder de 250 euro blijft.
• Een BKR-registratie?! Dat moet je toch helemaal niet willen!
Het Bureau Krediet Registratie is een register dat informatie bijhoudt over kredieten en betalingsachterstanden. In totaal staan er naar schatting 9 miljoen Nederlanders in dit systeem. Dat zijn niet alleen maar wanbetalers. Wie een creditkaart heeft of wie rood kan staan op z'n betaalrekening krijgt al een vermelding in het BKR. Dit heten ook wel positieve registraties en verdwijnen automatisch wanneer je je creditkaart opzegt of wanneer je niet meer rood kunt staan. Ook wanneer je telefoonabonnement afloopt verdwijnt de registratie bij het BKR.
• Kan ik met een BKR-registratie nog wel een hypotheek krijgen?
Ja hoor. Een mobiel abonnement geldt als een positieve registratie en dat is niet hetzelfde als een wanbetaler. Het heeft wel gevolgen voor de hoogte van het maximaal te lenen hypotheekbedrag.
• Hoeveel minder hypotheek kan ik krijgen met een BKR-vermelding?
Dat is afhankelijk van je inkomen en hoeveel je geleend hebt. Ook de gewenste hypotheekvorm en geldende hypotheekrente is van belang. Voor hoeveel je exact minder kunt lenen verwijzen we je door naar een hypotheekverstrekker maar grofweg kun je de losse toestelprijs van de mobiele telefoon vermenigvuldigen met 12; dat is wat je minder kunt lenen. Ben je getrouwd, heb je een partner of heb je thuiswonende kinderen? Ook al hun telefoonkredieten tellen mee in hoeveel je minder kunt lenen.
• Kan ik nooit meer een iPhone kopen zonder BKR-registratie?
Dat is zeker nog wel mogelijk! Zolang je maar minder dan 250 euro leent voor het toestel. Je zult het restant vooraf moeten aanbetalen. Hoeveel dit precies is kunnen wij voor je uitrekenen door het "Geen inkomenstoets"-filter te gebruiken in ons zoekscherm. Ga hiervoor naar de abonnementspagina van je gewenste telefoon, bijvoorbeeld de iPhone 15, en klik op "Geen BKR-controle" in het filter.
• Wat is telefoonkrediet?
Het maandelijkse bedrag dat je aan je provider betaalt om je telefoon af te betalen. Dit bedrag is onderdeel van de maandelijkse abonnementskosten. Sinds enige tijd zijn deze kosten gesplitst. Op je factuur staan dan de losse kosten voor belminuten, sms'jes, internetdata en telefoonkrediet. Op NieuweMobiel.NL kun je het telefoonkrediet per abonnement opvragen door op het grijze 'i'-tje te klikken. Het telefoonkrediet staat dan gespecificeerd onder de kostenspecificatie onder de noemer 'toestel'. Zo zie je altijd wat je maandelijks kwijt bent aan je mobiele telefoon.
• Wat zijn de alternatieven?
Er zijn twee manieren om onder een inkomenstoets uit te komen. De eerste is de eerder besproken aanbetaling vooraf waarbij de telefoonlening onder de 250 euro blijft. De andere manier is om je mobiele telefoon los aan te schaffen en een apart simonly abonnement af te sluiten. Je leent hierbij niets en je maandelijkse kosten zullen vrij laag zijn. Nadeel is wel dat je vooraf een relatief groot bedrag moet betalen. Achteraf bekeken is dit vaak wel de meest voordeligste optie.
• Is er dan helemaal geen manier om hier onder uit te komen?
Ja één. De Wet op het financieel toezicht (Wft) geldt alleen voor consumenten, niet voor bedrijven. Ben je als ondernemer ingeschreven in het handelsregister dan kun je met je KvK-nummer een zakelijk abonnement afsluiten. Voor bedrijven is een inkomenstoets niet verplicht en geldt ook niet de BKR-registratie.